Carné, Marcel
traži dalje ...Carné, Marcel, franc. redatelj (Pariz, 1909 – Clamart, 1996). Isprva činovnik, od 1930. asistira redateljima R. Clairu i J. Feyderu, a do 1935. ujedno je i film. kritičar. Svoj prvi film, melodramu Jenny, prema romanu P. Rochera, režira 1936. Njime započinje suradnju s pjesnikom J. Prévertom kao scenaristom. Nakon Smiješne drame (1937), osebujne farse koja na film transponira sarkastičan i destruktivan duh ljevičarske kaz. skupine Groupe Octobre, C. režira dva reprezentativna ostvarenja struje poetskog realizma → Obalu u magli i → Dan se rađa. Ta se djela odlikuju ugođajem melankoličnog fatalizma te do vrhunca dovode motive i tipove radnje struje (idealiziranje društv. otpadnika i gubljenje povjerenja u bližnje) kao i neke konstante franc. filma uopće (romantična koncepcija tragične ljubavi). U tom smislu i najpesimističnija ostvarenja poetskog realizma očituju i strukturne analogije s klasicističkim tragedijama, čemu je pridonio Carnéov formalno precizni stil režije, koji se dosljedno oslanja na analitičku montažu i raskadriranje usklađeno s ritmom dijaloga. U fantastičkom filmu Večernji posjetitelji (1942), smještenom u srednjovjekovlje, moralno-psihol. problematiku zamjenjuje metafizičkom. Motiv nemogućnosti uništenja ljubavi tumačen je kao alegorija neslomljivosti franc. duha za njem. okupacije, a bacanje ljubavnika u okove i njihovo pretvaranje u kipove kao konkretizacija preokupacija imobilizmom karakterističnih za onodobnu franc. kinematografiju. Metafizičkih su inklinacija (priroda iluzije i zbilje) i → Djeca raja, redateljevo najpopularnije djelo, vrhunski primjer tendencija evokacije nac. kult. prošlosti. Posljednja suradnja s Prévertom, Vrata noći (1946), prerada je motiva poetskog realizma, s likovima mladih ljubavnika i neurotičnih negativaca smještenih u suvr. Francusku, a snoliki ugođaj obilježava i ekranizaciju neosimbolističke drame G. Neveuxa Juliette ili ključ snova (1949). Otada mu karijera opada, a kritičari oko časopisa Cahiers du Cinéma negativno ocjenjuju njegov rad; izdvajaju se ekranizacija Zolina romana Thérèse Raquin (1953) te Varalice (1958), o ciničnoj mladeži, film koji motivski umnogome najavljuje novi val.
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Carné, Marcel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 23.1.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/202>.