Bitzer, Billy
traži dalje ...Bitzer, Billy (pr. ime Georg William B.), amer. snimatelj (Roxbury, Massachusetts, 1872 – Hollywood, 1944). Od 1896. električar u American Mutoscope and Biograph Company, ubrzo postaje gl. snimateljem tvrtke pa snima velik broj film. novosti, a potom i kratkometr. filmove; 1908. postaje stalni snimatelj D. W. Griffitha, za kojega radi neprestano do 1924., te ponovno 1928–29. Drži se da je prvi upotrijebio umjetnu rasvjetu – upalivši 400 reflektora iznad boksačkog ringa (za dok. film o borbi Jeffries – Sharkey 1899), da je prvi snimao iz zraka, rabio pokretna kolica i posebno konstruirani kran. Također je vjerojatno prvi iskoristio za osvjetljavanje svjetlost plamena i svijeća, snimao u zoru i suton, rabio mekocrtače i stražnje svjetlo koje glumca odvaja od pozadine, a pripisuje mu se i znakovito korištenje krupnog plana te uporaba irisa kojim sužava, odn. proširuje vidno polje i tako skreće pozornost gledatelja na određene segmente film. slike. Vrhunci njegove karijere su Griffithovi filmovi Judita iz Betulije (1914), prvi amer. cjelovečernji film, te osobito → Rođenje jedne nacije i → Netrpeljivost, koji je potpuno snimljen prirodnim svjetlom. Potom je 1917. u Francuskoj snimao ratna zbivanja (20 000 m film. vrpce), a među ostalim igr. filmovima izdvajaju se Griffithovi Srce svijeta (1918), → Slomljeni cvjetovi, Grimizni dani (1919), Gospodarica pločnika (1929). Po dolasku zv. filma prestaje snimati i radi kao serviser u film. odjelu njujorškoga Muzeja moderne umjetnosti. Po njemu je nazvana nagrada amer. film. snimatelja (Billy Bitzer Award).
M. Sablić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Bitzer, Billy. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 18.2.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/bitzer-billy>.