Clair, René
traži dalje ...Clair, René (pr. prezime Chomette), franc. redatelj i scenarist (Pariz, 1898 – Pariz, 1981). Sudjelovao u I. svj. ratu, bavio se novinarstvom, na filmu isprva glumac i asistent redatelja. Debitirao fantastičkom komedijom Pariz spava (1923), pozornost privukao kratkometr. → Međučinom, uz → Andaluzijskog psa, najpoznatijim ostvarenjem franc. avangarde. Od nij. filmova najveći uspjeh postiže Talijanski slamnati šešir (1927), parodija vodvilja u kojoj komiku dijaloga uspješno preoblikuje u komiku vizualnih gegova i mimike. Prvim zv. filmom → Pod krovovima Pariza inventivno rabi zvuk i započinje specifično franc. populističku komediju (tipičan je primjer njegov 14. srpanj, 1933., također s radnjom u pariškom predgrađu). Slične stilske postupke ponavlja u opereti Milijun (1931), čiji je sadržaj (potraga za dobitnim lutrijskim listićem) samo podloga za formalnu virtuoznost i ironiziranje kaz. i film. konvencija, dok se filmom Dajte nam slobodu (1931) okreće satiri tehnologizacije (prizor usporedbe rada na tekućoj vrpci s robijašnicom nadahnuo je Ch. Chaplina za sličnu sekvencu u → Modernim vremenima). Napustivši Francusku, u Vel. Britaniji i SAD-u režira ugl. komedije fantastičkih struktura: Duh putuje na Zapad (1935), o šk. duhu, Oženih se vješticom (1942), o duhu spaljene vještice, Dogodilo se sutra (1943), a zapažen je i crnohumorni Na kraju ne ostade nitko (1945) prema romanu A. Christie Deset malih crnaca. Vrativši se u Francusku režira posvetu ranom razdoblju franc. nij. filma → Šutnja je zlato, a potom manje tipično djelo, Ljepota đavola (1949). U toj verziji legende o Faustu, smještenoj u Italiju 1830. i koncipiranoj na kritici zloporabe znanosti (koja rezultira diktaturom), Clair napušta narativnu raspršenost i deskriptivnu vizualnost dužih kadrova u korist dinamičnih kadrova i brza narativnog ritma. Karakterističnim se motivima i postupcima vraća → Ljepoticama noći, dok u Velikim manevrima (1955), o ljubavnim igrama u malomu provincijskom gradiću pokraj vojarne u razdoblju prije I. svj. rata, prevladava melankolični ugođaj koji komične elemente potiskuje u pozadinu. Elaborirane mizanscene, film se odlikuje ekpresivnom uporabom boje – prizori su oslikani tek jednom ili dvjema dominantnim bojama koje odražavaju ugođaj (svijetloplava, blijedoljubičasta, bijela, jantarna). Melankolija obilježava i Ulicu snova (1957), o skitnici iz pariškog predgrađa koji idealizira poznatoga kriminalca da bi se u njemu razočarao. Oba filma motivima poimanja života kao društv. igre odn. izgubljenog povjerenja korespondiraju s poetskim realizmom. Autor je prepoznatljiva stila kojeg obilježavaju inventivna uporaba zvuka, svođenje dijaloga na minimum, isključivo u svrhu nadopune vizualnoga, elegantni pokreti kamere i osjećaj za ritam kadra. Pod utjecajem Ch. Chaplina filmove je koncipirao kao lirske tragikomedije, povremeno s elementima društv. satire. Temeljna svjetonazorska crta njegova opusa jest nostalgija odn. melankolija (iako prožeta ironijom), čime osim s Chaplinovim, korespondira i s filmovima J. Forda, a utječe na djela V. De Sice. Istaknuo se i rafiniranom tematizacijom fantastike, odnosa prošlosti i sadašnjosti te iluzije i stvarnosti što je konstanta čitavoga njegova opusa (Dogodilo se sutra, Šutnja je zlato, Ljepotice noći). Od 1961. član Francuske akademije.
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Clair, René. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 12.4.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/clair-rene>.