Clouzot, Henri-Georges

traži dalje ...

Clouzot, Henri-Georges, franc. redatelj i scenarist (Niort, 1907 – Pariz, 1977). Studirao polit. znanosti, desničarske orijentacije, bavio se novinarstvom (kroničar dnevnih novina Paris-Midi). Na filmu isprva scenarist i dijalogist te asistent režije. Na poticaj glumca P. Fresnaya prihvaća se režije uspješno debitiravši, za okupacije Francuske, detekcijskim filmom Ubojica stanuje na br. 21 (1942). Potom izaziva prosvjede polit. naravi, ali i pohvale kritike remek-djelom → Gavran. Uz J. Beckera najveći majstor krim. filma u Francuskoj do 1960., originalni je nastavljač zasada poetskog realizma, sklon prigušenu naturalizmu i složenoj psihol. raščlambi likova (osobito njihovih seksualnih poriva). Najveće uspjehe postiže policijskim filmom Quai des Orfèvres (1947., prema G. Simenonu) i trilerom Demoni (1956., prema P. Boileauu i Th. Narcejacu), koji je poslije često oponašan zbog dvostrukog preokreta u finalu. Kao majstor stvaranja napetosti, vrlo se uspješno okušao i u psihol. akcijskom filmu → Nadnica za strah, ali nije zapuštao ni druge žanrove koji daju prigodu za prikaz strastvenih osoba na granici moralnosti, npr. osuvremenjena transpozicija Prevostova romana → Manon te sudska melodrama Istina (1960). Velik je uspjeh postigao i jednim od najefektnijih prikaza slikarskoga stvaralačkog procesa, dok. filmom → Tajna Picasso. Nakon 1960., zbog oslabjela vida i srčanih poteškoća, režira još samo dva filma. U filmovima mu je često nastupala supruga Vera Clouzot (1913–1960). Scenarij njegova nedovršenog filma Pakao adaptirao je C. Chabrol za vlastito istoimeno djelo (1994).

A. Peterlić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Clouzot, Henri-Georges. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 27.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/clouzot-henri-georges>.