Craven, Wes

traži dalje ...

Craven, Wes, amer. redatelj, scenarist i producent (Cleveland, 1939 – Los Angeles, 2015). Odrastao je u strogoj baptističkoj obitelji pa sve do studija nije gledao filmove. Diplomirao je engl. književnost, magistrirao filozofiju, radio kao sveučilišni nastavnik, filmom se počeo baviti potkraj 1960-ih. Sa S. S. Cunninghamom 1971. režira pseudoobrazovni erotski film Zajedno, a 1972. prvo samostalno ostvarenje – horor Zadnja kuća nalijevo, niskobudžetnu parafrazu → Djevičanskog izvora, gdje osebujno spaja humor i iznimno uznemirujuće, dokumentaristički intonirane prizore brutalnog nasilja. Širu mu afirmaciju omogućuje svj. uspjeh → Noćne more u Ulici brijestova, intrigantnog oniričkog filma koji promovira ikonsku figuru zlikovca Freddyja Kruegera i pokreće seriju o njemu. Postmodernističke impulse ranih filmova razrađuje u lucidnomu fantastičnom hororu Shocker (1989) i Ljudima ispod stuba (1991), spoju trilera i horora, u kojemu miješa bajku, obiteljski film, socijalno-kritički angažman i intertekstualnost, da bi ih do vrhunca doveo u svojemu središnjem ostvarenju Nove noćne more Wesa Cravena (1994), filmu znatne metatekstualne i autoreferencijalne maštovitosti, kojim je završio seriju o F. Kruegeru. Ludičko igranje žanrovskim odrednicama horora komercijalizirao je u popularnoj trilogiji Vrisak (1996), Vrisak 2 (1997) i Vrisak 3 (2000). Izdanak amer. nezavisnog horora 1960-ih i 1970-ih, C. je 1990-ih stekao status jednog od ključnih postmodernističkih autora. Ostali važniji filmovi: Brda imaju oči (1977), Biće iz močvare (1982), Smrtonosni prijatelj (1986), Zmija i duga (1988), Vampir u Brooklynu (1995), Glazba mojega srca (1999).

D. Radić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Craven, Wes. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/craven-wes>.