Decaë, Henri
traži dalje ...Decaë, Henri, franc. snimatelj (Saint-Denis, 1915 – Pariz, 1987). Završio tehničku školu za fotografiju i film u Parizu, isprva snimatelj zvuka i montažer, za II.svj. rata snimatelj u zrakoplovstvu franc. vojske i Slobodnih Francuza, 1945–47. fotoreporter. Od 1947. dir. fotografije na igr. filmovima. Već prvijencem → Tišina mora pokazuje gl. značajke svojega stila: uporabu pokretne kamere (često iz ruke) i prir. osvjetljenja. Posebice su dojmljivi eksterijeri pariških lokacija, s kombinacijom visokokontrastnih odnosa svjetla i sjene (uporaba neonske rasvjete) i »sive« dokumentarističke fakture u Potpaljivaču Bobu (J.-P. Melville, 1955) i → Liftu za gubilište, u kojima uspješno rabi i visokoosjetljive filmove, te impresionistička fotografija (magloviti krajolici) i horizontalne kompozicije u širokom platnu u → Ljubavnicima. Fluidni pokreti kamere te inovativna uporaba crno-bijele tehnike odlikuju njegov rad i na filmovima C. Chabrola → Lijepi Serge, Rođaci (1959) i → Naivne djevojke te na Truffautovih → 400 udaraca. Od radova u koloru izdvajaju se krim. filmovi U zenitu sunca (R. Clement, 1960) i Dvostruki obrtaj (C. Chabrol, 1960), s efektnom uporabom sunčeva svjetla kao simbola i ljepote i neugode, te → Samuraj, oslonjen na hladne tercijare. Ostali važniji filmovi: Strašna djeca (J.-P. Melville, 1950), Noć generala (A. Litvak, 1967), Sicilijanski klan (H. Verneuil, 1969), Crveni krug (J.-P. Melville, 1970), Momci iz Brazila (F. J. Schaffner, 1978).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Decaë, Henri. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 14.12.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/decae-henri>.
