Fincher, David

traži dalje ...

Fincher, David, amer. redatelj (Denver, 1962). Karijeru započeo kao snimatelj optičkih efekata (npr. Povratak Jedija R. Marquanda, 1983), videospotova i reklama. Već prvim filmom, Tuđinac 3 (1992), definira osnovne tematske preokupacije otuđenošću pojedinca unutar tehnoloških i psihol. solipsističkih sustava koje je sam stvorio i naglašeno autoreferencijalnu upotrebu film. medija te vizualni stil temeljen na brižljivo dizajniranoj scenografiji, zagasitom koloritu, montažnim skokovima, donjim rakursima i širokim kompozicijama bez dubine, u kojima pozadina postaje jednolična masa koja prijeti da proguta protagonista. U daljnjim filmovima se usredotočuje na istraživanje paradoksa uspostavljanja identiteta u trenutcima kad je doveden u nerazrješivu krizu, koristeći žanrovske okvire trilera i motive kao što je međuovisnost aktivnog i pasivnog, djelovanja i analize (Sedam, 1995). Postupci kao što su neprekidni obrati u kojima se stvarnost pokazuje kao iluzija (Igra, 1997) i vizualizacija pripovjedačeve podijeljene ličnosti (→ Klub boraca) navode protagoniste i gledatelje na neprestano preispitivanje vlastitog odnosa prema stvarnosti. Soba panike (2002) tematsko-motivski izjednačava sigurnost s panikom te razrađuje složene međuodnose promatrača i promatranih, prisiljavajući protagonisticu da izađe iz prividne zaštićenosti tehnologije i preuzme aktivnu ulogu u nepredvidljivosti izvanjskog svijeta, a gledatelje da se na sličan način suoče s ambivalentnim povratnim djelovanjem sudjelovanja u oživljavanju film. privida.

T. Brlek

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Fincher, David. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.9.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/fincher-david>.