Korda, Alexander
traži dalje ...Korda, Alexander (pr. ime Sándor Kellner), brit. producent i redatelj mađarsko-žid. podrijetla (Pusztatúrpásztó, 1893 – London, 1956). Isprva novinar, 1912. suosnivač i ured. film. časopisa Pesti Mozi. Režirajući od 1914., do polit. prevrata 1919. snimio je 24 filma. Napustivši Mađarsku, režira u Beču, Berlinu te Hollywoodu (1927–30). Nakon kraćeg boravka u Francuskoj, nastanjuje se 1931. u Vel. Britaniji, gdje osniva tvrtku London Film (1932) te se nameće kao dominantna osobnost i pokretač revitalizacije brit. kinematografije u koju uvodi značajke holivudskoga studijskog sustava i težnju prema spektakularnim projektima (surađujući s braćom, scenografom Vincentom K. i redateljem Zoltánom K., te scenaristom L. Biróom). Prvi veliki uspjeh postiže Privatnim životom Henrika VIII. (1933., nominacija za Oscara za najbolji film), u kojemu uspjelo spaja raskošne i intimističke sastavnice. Eksploatirajući brit. afinitet prema nac. povijesti, nostalgiju za razdobljem svj. prevlasti i status kolonijalne sile, K. ugl. producira pov. filmove (Vatra nad Engleskom W. K. Howarda, 1937) te inaugurira podžanr tzv. imperijalnih filmova (npr. Bubanj, 1938. i Četiri pera, 1939., oba Z. Korde), a ističe se i iskorakom u znanstv. fantastiku (Ono što će doći W. C. Menziesa, 1936). Režira rjeđe (npr. Rembrandt, 1937), a sve veći troškovi skupih projekata dovode ga u financijske probleme pa 1939. raspušta tvrtku te raskošnu bajku Bagdadski lopov (M. Powell, L. Berger, T. Whelan, 1940) dovršava u Hollywoodu. Nakon uspjeha romantične pov. melodrame patriotskih tonova Lady Hamilton (1942), kao prvi sineast dobiva vitešku titulu (Sir), a 1946. obnavlja London Film. Iako režira još samo Idealnog supruga (1947), vraća utjecaj producirajući projekte C. Reeda (→ Pali idol; → Treći čovjek; Prognan na otoke, 1951), A. Asquitha (Mladi Winslow, 1948), M. Powella i E. Pressburgera (Hoffmannove priče, 1951), D. Leana (Brži od zvuka, 1952; Hobsonov izbor, 1954), L. Oliviera (Rikard III., 1955). Zaslužan je i za glum. karijere svojih supruga – Maríje Corde i Merle Oberon, a bio je i jedan od osnivača Britanske film. akademije 1947. Ostali važniji filmovi (kao redatelj): Privatni život Helene Trojanske (1927), Marius (1931); (kao producent): Katarina Velika (P. Czinner, 1934), Crveni cvijet (H. Young, 1935), Duh putuje na Zapad (R. Clair, 1935), Gonič slonova (R. J. Flaherty, Z. Korda, 1937), → Biti ili ne biti, Knjiga o džungli (Z. Korda, 1942), Ana Karenjina (J. Duvivier, 1948).
D. Primorac
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Korda, Alexander. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 30.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/korda-alexander>.