Mann, Anthony

traži dalje ...

Mann, Anthony (pr. ime Emil Anton Bundmann), amer. redatelj (San Diego, 1906 – Berlin, 1967). Od mladosti se bavi kazalištem, od kraja 1930-ih na filmu, prvo mu je red. ostvarenje Dr. Broadway (1942), potom režira izvedbeno zanimljiva, ali slabije zapažena ostvarenja raznih žanrova, npr. angažiranu krim. dramu Pogranični incident (1949) i krim. film Sporedna ulica (1950). Prvim visokobudžetnim djelom Winchester 73 (1950) započinje seriju vješto režiranih i psihološki razrađenih vesterna (stalni scenarist B. Chase) u kojima iskazuje nadarenost za monumentalne prikaze krajolika (šume, rijeke i gore kao novi efektni ambijenti žanra), zbivanja (često nasilnih, s primjesama sadizma) te stanja likova (često mučnih i tjeskobnih): Na okuci rijeke (1952), → Gola ostruga, Daleka zemlja (1955), Čovjek iz Laramieja (1955), svi sa J. Stewartom, potom Posljednja granica (1955), s V. Matureom, Metalna zvijezda (1957), s H. Fondom i A. Perkinsom, te → Čovjek sa Zapada. Veoma je uspio i monumentalni pov. spektakl El Cid (1961), s Ch. Hestonom u ulozi španj. nac. junaka, a uz Visoku metu (1951), o zavjeri atentatora na amer. predsjednika Lincolna, te katkada podcjenjivan Pad Rimskog carstva (1964), zanimljivi su i njegovi doprinosi drugim žanrovima, npr. biografski glazb. film Priča o Glennu Milleru (1954) te ratni film Ljudi u ratu (1957). Unatoč nekim tematsko-izvedbenim inovacijama, M. je najznačajniji kao vrhunski nastavljač klas. fabularnog stila te (uz. J. Forda i H. Hawksa) jedan od ključnih autora razvijenog vesterna (tzv. supervestern). Ostali važniji filmovi: Strateška zračna komanda (1955), Mala božja njiva (1958), Heroji Telemarka (1965).

N. Gilić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Mann, Anthony. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 27.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/mann-anthony>.