Mann, Anthony
traži dalje ...Mann, Anthony (pr. ime Emil Anton Bundmann), amer. redatelj (San Diego, 1906 – Berlin, 1967). Od mladosti se bavi kazalištem, od kraja 1930-ih na filmu, prvo mu je red. ostvarenje Dr. Broadway (1942), potom režira izvedbeno zanimljiva, ali slabije zapažena ostvarenja raznih žanrova, npr. angažiranu krim. dramu Pogranični incident (1949) i krim. film Sporedna ulica (1950). Prvim visokobudžetnim djelom Winchester 73 (1950) započinje seriju vješto režiranih i psihološki razrađenih vesterna (stalni scenarist B. Chase) u kojima iskazuje nadarenost za monumentalne prikaze krajolika (šume, rijeke i gore kao novi efektni ambijenti žanra), zbivanja (često nasilnih, s primjesama sadizma) te stanja likova (često mučnih i tjeskobnih): Na okuci rijeke (1952), → Gola ostruga, Daleka zemlja (1955), Čovjek iz Laramieja (1955), svi sa J. Stewartom, potom Posljednja granica (1955), s V. Matureom, Metalna zvijezda (1957), s H. Fondom i A. Perkinsom, te → Čovjek sa Zapada. Veoma je uspio i monumentalni pov. spektakl El Cid (1961), s Ch. Hestonom u ulozi španj. nac. junaka, a uz Visoku metu (1951), o zavjeri atentatora na amer. predsjednika Lincolna, te katkada podcjenjivan Pad Rimskog carstva (1964), zanimljivi su i njegovi doprinosi drugim žanrovima, npr. biografski glazb. film Priča o Glennu Milleru (1954) te ratni film Ljudi u ratu (1957). Unatoč nekim tematsko-izvedbenim inovacijama, M. je najznačajniji kao vrhunski nastavljač klas. fabularnog stila te (uz. J. Forda i H. Hawksa) jedan od ključnih autora razvijenog vesterna (tzv. supervestern). Ostali važniji filmovi: Strateška zračna komanda (1955), Mala božja njiva (1958), Heroji Telemarka (1965).
N. Gilić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Mann, Anthony. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 13.2.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/mann-anthony>.