Roeg, Nicolas

traži dalje ...

Roeg, Nicolas, brit. redatelj i snimatelj (London, 1928). Na filmu od 1947. kao klaper, od 1955. asistent snimatelja i snimatelj druge ekipe. Direktor fotografije od 1963., ističe se raskošnom kolor-fotografijom Maske crvene smrti (R. Corman, 1964), potom filmovima → Fahrenheit 451, Smiješne su se stvari dogodile na putu za Forum (R. Lester, 1966), Daleko od razuzdane gomile (J. Schlesinger, 1967). Vrhunac je njegove snimateljske karijere Petulia (R. Lester, 1968), koja žarkim nijansama, kao vizualizaciji proturječja potrošačke kulture, uporabom zuma i skokovitim rezovima najavljuje temeljne vizualne značajke njegova red. opusa započetog filmom → Performance (suredatelj s D. Cammellom), u kojemu na komponentama krim. filma razvija ugođajno-strukturne asocijacije na F. Bacona, J. L. Borgesa, R. D. Lainga i S. Brakhagea. Walkabout (1971., i snimatelj), o dvoje djece koju, nakon očeva samoubojstva u austral. divljini, do urbane civilizacije dovodi urođenik, alegorijsko je (i pesimistično) propitivanje identiteta suvr. civilizacije, zasnovano na kontrastu »romantizirane« vizualne atraktivnosti nepreglednih prirodnih pejsaža s naslućivanjima straha od nepoznatog kao metafore egzistencijalnih tjeskoba i nihilističkih posljedica tehnol. društva. → Ne okreći se, prema romanu D. DuMaurier, rabi konvencije okultnih filmova strave za daljnje istraživanje zabluda koje proizlaze iz želja, što do vrhunca dovodi u znanstvenofantastičnom ostvarenju → Čovjek koji je pao na Zemlju. Nakon filma Loš spoj (1980), prvog sa suprugom Theresom Russell, a u kojemu razrađuje uporabu retrospekcija, daljnjim ostvarenjima, npr. Eureka (1983), Beznačajnost (1985), Vještice (1990), Hladni raj (1991), Srce tame (1994), prema romanu J. Conrada, ne postiže sličan odjek.

B. Kragić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Roeg, Nicolas. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 27.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/roeg-nicolas>.