Trauner, Alexandre
traži dalje ...Trauner, Alexandre (pr. ime Sándor T.), franc. scenograf mađ. podrijetla (Budimpešta, 1906 – Omonville-la-Petite, 1993). Studirao slikarstvo u Budimpešti, od 1930. živi u Parizu, gdje je isprva asistent scenografa. Samostalnu karijeru započeo je 1934., ističe se scenografijom filmova M. Carnéa u kojima spaja realističnost ambijenata i simbolične strukture, često u dubinskim mizanscenama (→ Obala u magli, → Dan se rađa) odn. dizajnira naglašeno artificijelne i raskošne dekore koji naglašavaju odnos iluzije i zbilje (Večernji posjetitelji, 1942., → Djeca raja). Od poč. 1950-ih radi i izvan Francuske; scenografskim rješenjima u → Otelu pridonosi neobičnim perspektivama, a ističe se i njegova suradnja s redateljem B. Wilderom za čije filmove dizajnira sofisticirane, često eur. ambijente humoristično-melankolična ugođaja (Ljubav popodne, 1957; → Svjedok optužbe, → Apartman, Jedan, dva, tri, 1961; Slatka Irma, 1963; Privatni život Sherlocka Holmesa, 1970; Fedora, 1978). Razrađenošću kompozicija odlikuju se i njegovi radovi za filmove J. Loseya Gospodin Klein (1976) i Don Giovanni (1979). Ostali važniji filmovi: Remorkeri (J. Grémillon, 1939), Svjetlost ljeta (J. Grémillon, 1943), Vrata noći (M. Carné, 1946), Julietta ili ključ snova (M. Carné), → Gužva u podzemlju, Zemlja faraona (H. Hawks, 1955), Čovjek koji je htio postati kralj (J. Huston, 1975), Subway (L. Besson, 1985), Oko ponoći (B. Tavernier, 1986).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Trauner, Alexandre. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 4.5.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/trauner-alexandre>.