Walsh, Raoul
traži dalje ...Walsh, Raoul, amer. redatelj (New York, 1887 – Simi Valley, California, 1980). Sin Irca i Španjolke, diplomirao na Sveučilištu Seton Hall, bavio se kroćenjem konja, studirao dramu, od 1910. glumi u kazalištu, a 1912. korežira (s Ch. Cabanneom) film Život generala Ville, spoj igr. sekvenci (u kojima je glumio naslovni lik) i dok. prizora sa samim Villom. Kontinuirano režira od 1914., a glumi sve do 1929 (kada u automobilskoj nesreći gubi oko), npr. Lincolnova atentatora u Griffithovu → Rođenju jedne nacije, dok je u → Netrpeljivosti pomoćnik redatelja. Među nij. filmovima izdvajaju se spektakularna pustolovna bajka Bagdadski lopov (1924), s D. Fairbanksom, ratni film Cijena slave (1926), kojemu poslije režira i 3 nastavka (Razroki svijet, 1929; Žene svih zemalja, 1931; Pod pritiskom, 1935) te melodrama Sadie Thompson (1928), s G. Swanson. S lakoćom se prilagodivši zvuku, do povlačenja 1964., kao jedan od vodećih holivudskih profesionalaca, režira krim. filmove – Burne dvadesete (1939), po nekima posljednji klas. gangsterski film, Visoka Sierra (1941), jedno od prvih djela struje film noir i jedan od prvih filmova s likom osamljenoga gangstera, te → Usijanje, potom vesterne (smatra ga se najromantičnijim autorom žanra) – Veliki put (1930), → Umrli su u čizmama, Progonjen (1947), u kojemu u obrasce žanra uspjelo uvodi ugođaj film noira (kritika film naziva i prvim psihoanalitičkim vesternom), Teritorij Colorado (1948), vesternsku obradu motiva Visoke Sierre, s efektnim fatalističkim nijansama, Preko velikog razvođa (1951), Udaljeni bubnjevi (1951), Visoki ljudi (1955), Kralj i četiri kraljice (1956), Udaljena truba (1964), pustolovne – Kapetan Horatio Hornblower (1951), Crnobradi gusar (1952) i ratne filmove – Cilj: Burma (1945), Bojni poklič (1955), Goli i mrtvi (1958), prema romanu N. Mailera, u kojem proturatni ton predloška filmski predočava uvjerljivim ugođajem nesigurnosti i relativnosti postignutim tenzijom vizualne ljepote kolora i krajolika u širokom planu s brutalnim događajima. Ističe se i komedijama, polaganijom romantično-sentimentalnom Plavušom (1941), uspjelim prilogom specifičnom nadžanru tzv. americane (filmovi o amer. provinciji) i dinamičnom, biografskom, o boksaču Jimu Corbettu Džentlmen Jim (1942), te melodramama s radnjom na amer. Jugu Lav je na ulicama (1953), efektnim prikazom amer. populizma (aluzije na južnjačkoga političara Hueyja Longa) i Banda anđela (1957), s radnjom smještenom neposredno uoči i za Amer. građ. rata, i s dominantnim ugođajem rezignacije i rasapa. Kao redatelj ugl. akcijskih filmova koji je i u neakcijske žanrove unosio stalno prisutnu sklonost prema fiz. nemiru, ostvario je opus koji se u cjelini odlikuje iznimnim vitalizmom i trajnim motivom sebi svrhovite pustolovine te je do vrhunca razvio prosede zasnovan na gotovo neprestanom kretanju glumaca u kadru praćenom i čestim kretanjem kamere, odn. na efektnoj izmjeni pokreta, svjetla i zvuka s kratkotrajnim trenutcima mirovanja, tame i tišine. Stoga ga autorska kritika od poč. 1960-ih revalorizira i kao redatelja prepoznatljiva stila pa i svjetonazora, a i kao osebujnog predšasnika film. modernizma, takvog koji nastoji razviti sve mogućnosti film. izražajnih sredstava. Objavio je autobiografiju Svatko u svoje vrijeme (1974). Ostali važniji filmovi: Oni voze noću (1940), Čovjek kojeg volim (1946), Pobuna Mamie Stover (1956).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Walsh, Raoul. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 14.9.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/walsh-raoul>.