Coen, Joel
traži dalje ...Coen, Joel, amer. redatelj, scenarist i montažer, (St. Louis Park, 1954), i Ethan, amer. producent, scenarist i montažer (St. Louis Park, 1957). Nakon svršetka studija (Joel je diplomirao film na sveučilištu u New Yorku, a Ethan filozofiju na Princetonu) počinju pisati scenarije, da bi 1984. realizirali prvijenac Krvavo jednostavno, triler osebujna, distancirana i mračna ugođaja, u kojemu elementi modernog horora potiskuju tradicijsku matricu film noira, i koji kroz međusobno isprepletene zablude protagonista sugestivno tematizira otuđenost i tjeskobnost egzistencije. Posve drugačije intoniraju film Arizona junior (1987), kombinaciju screwball-komedije i slapsticka, napučenu bizarnim elementima i vizualnim ekshibicijama (što postaje njihovim zaštitnim znakom), u kojoj neuobičajeni ljubavni par (policajka i prijestupnik) otmicom pokušava zasnovati obitelj. Slijedi Millerovo raskrižje (1990), posveta žanru gangsterskog filma (radnja je smještena u 1929), s motivima spoznajne manipulacije i etičnosti. → Barton Fink, nagrađen Zlatnom palmom, »kafkijanski« tematizira svijet klas. Hollywooda, dok Mr. Hoola Hop (1994) postmodernistički izravno ulazi u suodnos s naslijeđem F. Capre, ali i P. Sturgesa i H. Hawksa. Najveći uspjeh postižu crnom krim. komedijom → Fargo (Oscar za scenarij). Veliki Lebowski (1998) radikalan je postmodernistički spoj tzv. tvrdokuhane (hard-boiled) krim. proze odn. film noira, ekspresionističkih i nadrealističkih elemenata, citata B. Berkeleyja i → Rio Brava, po nekima njihov najveći kreativni domet u kojemu komentiraju suživot liberalno-hedonističkog i konzervativno-militantnog pola suvr. Amerike. Tko je ovdje lud? (2000) osebujna je adaptacija Odiseje smještena na amer. jug u doba Velike ekonomske krize, s referencama na holivudski film 1930-ih, a Čovjek kojeg nije bilo (2001) podjednako osebujna posveta krim. prozi J. M. Caina. Naglašena odnosa spram film. i knjiž. tradicije, osobito skloni poigravanju razinama znanja protagonista i gledatelja, te bizarnom, ekscentričnom i grotesknom, kako na sadržajnom tako i na oblikovnom planu, braća C. su vodeći predstavnici suvr. amer. nezavisnog filma.
D. Radić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Coen, Joel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 18.2.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/coen-joel>.