Rozsa, Miklos

traži dalje ...

Rozsa, Miklos, amer. skladatelj mađ. podrijetla, dirigent i violinist (Budimpešta, 1907 – Los Angeles, 1995). Već s pet godina učio violinu, na Konzervatoriju u Leipzigu studirao muzikologiju. Od 1931. u Parizu i upoznaje A. Honeggera i M. Duprea. Premda mu je cilj skladati tzv. ozbiljnu glazbu, prihvativši ponudu A. Korde sklada glazbu za film Vitez bez oklopa J. Feydera (1937). Od 1940. u Hollywoodu, dovršava partituru filma Bagdadski lopov (L. Berger, M. Powell i T. Whelan, 1940), potom sklada za niz filmova. Iako žanrovski raznovrstan (skladao je i za komedije, melodrame i trilere), orkestralna raskoš njegovih partitura najviše je odgovarala pov. spektaklima. Njegova glazba za film Knjiga o džungli (Z. Korda, 1942) prva je film. partitura snimljena na ploču. Skladao i tzv. ozbiljnu glazbu; Koncert za violinu i orkestar (skladan za violinista J. Heifetza) inspirirao je B. Wildera za film Privatni život Sherlocka Holmesa (1970). Od 1945. bio je profesor film. glazbe na Sveučilištu Southern California. Oscarom je nagrađen za partiture filmova Opsjednut (A. Hitchcock, 1945), Dvostruki život (G. Cukor, 1947) i → Ben-Hur. Ostali važniji filmovi: → Biti ili ne biti, Pet grobova do Kaira (B. Wilder, 1943), → Dvostruka obmana, → Izgubljeni vikend, Nezaboravna melodija (Ch. Vidor, 1945), Neobična ljubav Marthe Ivers (L. Milestone, 1946), Adamovo rebro (G. Cukor, 1949), → Džungla na asfaltu, Quo vadis? (M. Le Roy, 1951), Ivanhoe (R. Thorpe, 1952), Julije Cezar (J. L. Mankiewicz, 1953), Vitezovi okruglog stola (R. Thorpe, 1953), Žudnja za životom (V. Minnelli, 1956), El Cid (A. Mann, 1961), Kralj kraljeva (N. Ray, 1961), → Providnost, Fedora (B. Wilder, 1978).

I. Paulus

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Rozsa, Miklos. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 30.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/rozsa-miklos>.