Wilder, Billy
traži dalje ...Wilder, Billy (pr. ime Samuel), amer. redatelj i scenarist austr.-žid. podrijetla (Sucha, Poljska, 1906 – Beverly Hills, 2002). Isprva novinar u Beču (intervjuirao S. Freuda, R. Straussa i A. Schnitzlera) i reporter crne kronike u Berlinu, gdje je od 1929. scenarist (→ Ljudi nedjeljom). Pred nacizmom odlazi 1933. u Pariz, gdje režira prvi film (Zlo sjeme, 1933., suredatelj s A. Eswayem), potom 1934. u Hollywood. Tu do poč. 1940-ih postaje jedan od vodećih scenarista sofisticiranih romantičnih komedija ironičnih dijaloga (Osma žena Modrobradoga E. Lubitscha, 1938; → Ninočka, → Ponoć). Kontinuiranu red. karijeru (svim je filmovima i koscenarist, pa 1938–50. ugl. surađuje s Ch. Brackettom, od 1957. isključivo s I. A. L. Diamondom) započinje 1942. komedijom Bojnik i djevojčica, koja očituje protežni motiv njegova stvaralaštva – zaokupljenost obmanom i igranjem uloga kao bitnim čimbenicima društv. života (što je razvidno već u scenarističkim radovima). Do poč. 1950-ih filmovi mu se odlikuju naglaskom na melodramskim, dramskim i/ili groteskno-ciničnim komponentama (iznimka je jedino romantična komedija Carski valcer, 1948., svojevrsna posveta E. Lubitschu) – ratna melodrama (s radnjom u svratištu u sjev. Africi koje naizmjence osvajaju Nijemci i Britanci) Pet grobova do Kaira (1943), reprezentativni film noir → Dvostruka obmana, psihol. → Izgubljeni vikend (Oscari za najbolji film i režiju), Međunarodna afera (1948), izrazito ironična komedija s radnjom u poratnom Berlinu, → Bulevar sumraka (Oscar za scenarij), cinični prikaz Hollywooda (s komponentama crne groteske), As u rukavu (1951), s gorkom ironijom usmjerenom prema psihologiji mase i svijetu medija, o novinaru (K. Douglas) koji zbog senzacionalističke reportaže iskorištava nesreću jednog rudara i obmanjuje javnost, te ratni zatvorski film Stalag 17 (1953), u kojemu, neubičajeno za žanr, motiv prijateljstva i solidarnosti dolazi do izražaja tek na samom završetku. Od pol. 1950-ih sve se više posvećuje komedijama – uz romantične Sabrina (1954) i Ljubav poslijepodne (1957), obje s A. Hepburn kao mladom djevojkom koja privlači iskusnije muškarce (H. Bogart odn. G. Cooper, čije izgrađene amer. tipove rekonstruira u svjetlu eur. iskustva), još i Sedam godina vjernosti (1955), o nespretnom protagonistu koji uzaludno pokušava počiniti preljub. Temeljnog ugođaja ironije je i sudska drama → Svjedok optužbe, nakon koje režira seriju tipološki raznovrsnih komedija: → Neki to vole vruće vrhunac je sklonosti prema parodiji, burleski i travestiji, → Apartman (Oscari za najbolji film, režiju i scenarij) i Slatka Irma (1963) povratak su romantičnoj formi, s osebujnim spojem blage ironije i melankoličnih tonova, dok cinično-mizantropska vizura prevladava u filmovima Jedan, dva, tri (1961), Poljubi me, budalo (1964) i Kolačić sudbine (1966). Privatni život Sherlocka Holmesa (1970) slojevita je razrada motiva dominacije javne uloge nad individualnom osobnošću, a Avanti! (1972), s lajtmotivom moralne opravdanosti preljuba, vrhunac je prikaza Amerikanaca koji u Europi prolaze proces humanizacije. Svijest o holivudskoj (i općenito film.) mitologiji, izravno prikazana već u Bulevaru sumraka, a razvidna i u nizu drugih filmova (As u rukavu i Poljubi me, budalo tumačeni su kao alegorije o holivudskim metodama poslovanja) do vrhunca dovodi u jedinoj melodrami u tom razdoblju karijere – Fedori (1978), o sudbini film. zvijezde, s nizom citatno-ironičnih karaktera, replika i situacija, majstorskim diskretnim variranjima perspektive i dojmljivo dočaranim ugođajem rezignacije. Jedan od najistaknutijih redatelja klas. amer. fabularnog filma (1950-ih ubrajan u tzv. veliku petorku amer. filma, uz W. Wylera, J. Hustona, G. Stevensa i F. Zinnemanna), i to specifično tzv. dijaloških filmova urbane suvr. tematike te majstor rada s glumcima izdvajao se i čestom uporabom unutarnjeg monologa nekog lika (što funkcionira i kao najočitiji autorski komentar) te posebice favoriziranjem elemenata, znakova i modela eur. kulture (često smještanje radnje u Pariz ili Berlin), prinosom onim tendencijama u amer. filmu od pol. 1940-ih dalje usmjerenim prema demitologizaciji zasada amer. sredine, naposljetku kontinuiranim nagnućem ruganju, cinizmu, pritajenoj morbidnosti, moralnom relativizmu i destrukciji što nadvladava sintezom sa sviješću o protoku vremena, melankoličnim pa i nostalgičnim tonovima. Dobitnik je priznanja za životno djelo Amer. film. instituta 1986. i više drugih počasnih nagrada. Ostali važniji filmovi (kao koscenarist): Zadrži zoru (M. Leisen, 1941), Pjesma je rođena (H. Hawks, 1942); (kao redatelj): Duh St. Louisa (1957), Naslovna stranica (1974), Prijatelju, prijatelju (1981).
B. Kragić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Wilder, Billy. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 17.3.2025. <https://film.lzmk.hr/clanak/wilder-billy>.