Riefenstahl, Leni

traži dalje ...

Riefenstahl, Leni (pr. ime Helene Bertha Amelie), njem. glumica i redateljica (Berlin, 1902 – Pöcking, 2003). Učila balet i studirala slikarstvo u Berlinu. Privlačna i športski građena plavuša, debitira u tzv. planinskom filmu Sveto brdo (A. Fanck, 1926), a glumački se afirmira u još dvama filmovima istog redatelja i žanra: → Bijeli pakao Piz Palüa i S. O. S. Eisberg (1933). Nadrastajući poetiku žanra, 1932. u suradnji s B. Balazsem piše scenarij (po dolomitskoj legendi) i režira film Plava svjetlost (1932), djelo visoke vizualne vrijednosti, bogato optičkim efektima, osobito tzv. nordijskim svjetlom. Zbog takva vizualnog stila nacističko ministarstvo propagande 1933. od nje naručuje kratkometr. dok. film o zasjedanju Nacionalsocijalističke stranke Pobjeda uvjerenja, koji je nakon II. svj. rata izgubljen. Potom, 1935. realizira jedan od vizualno i montažno najspektakularnijih dok. filmova uopće, propagandni → Trijumf volje, potom kratkometr. dok. film o njem. vojsci Dan slobode (1936) te, povodom Olimpijskih igara u Berlinu, → Olimpiju, dvodijelni dok. film prikazan tek 1938. na festivalu u Veneciji. God. 1939. kao fotoreporterka prati njem. invaziju na Poljsku, a 1940. započinje u Španjolskoj snimanje filma Dolina, neglazb. verziju opere Eugena d’Alberta u kojemu, u jednoj sekvenci, koristi i romske zatočenike u koncentracijskom logoru. Film je djelomice dovršen 1944., ali nije prikazan zbog ratnog stanja; 1945. zarobljava je amer. vojska i predaje ju franc. okupacijskim snagama: četiri godine je zatvorena, konfiscirana joj je sva imovina. God. 1952., nakon svjedočenja o nacističkom masakru Poljaka 1939., zapadnonjem. sud oslobađa je krivnje, pa 1954. potpuno dovršava Dolinu. Pokušava obnoviti karijeru, a posljednji projekt Crni teret, o trgovini robljem, napušta nakon teške prometne nezgode. Potom je uspješna fotoreporterka više luksusnih časopisa (ističe se fotografijama afričkih plemena te podmorja), a 1974. dodijeljeno joj je priznanje na film. festivalu Telluride u Coloradu, uz brojne prosvjede bivših logoraša. God. 1993. objavila je biografiju Leni Riefenstahl – Sjećanja, u kojoj tvrdi da je polit. neznanje, a ne simpatija prema nacionalsocijalistima, bila uzrokom njezine djelatnosti za Hitlerova režima.

D. Marković

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Riefenstahl, Leni. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/riefenstahl-leni>.