Visconti, Luchino
traži dalje ...Visconti, Luchino, tal. redatelj (Milano, 1906 – Rim, 1976). Iz plemićke obitelji, bavio se uzgojem čistokrvnih konja, 1936–40. boravi u Francuskoj, gdje radi kao kaz. scenograf i asistira J. Renoiru u filmovima Na dnu (1936), → Izlet, te, u Italiji, Tosca (1940., nedovršen). Poč. 1940-ih surađuje u film. časopisu Cinema, a 1942. režira svoj prvi film → Opsesija. Ta je talijanizirana ekranizacija krim. romana J. M. Caina Poštar uvijek zvoni dvaput, deziluzioniranim likovima i veristički prikazanim turobnim provincijskim ambijentom te približavanjem realnog i film. vremena najavila neorealizam. Nakon završetka II. svj. rata počinje i kontinuiranu red. karijeru u kazalištu; ističe se postavama drama A. P. Čehova, J. Anouilha, J. Cocteaua, J.-P. Sartrea, T. Williamsa, te opera G. Verdija, G. Donizettija, R. Straussa, W. A. Mozarta, G. Puccinija. Filmu se vraća osuvremenjenom obradom verističkog romana Porodica Malavoglia G. Verge, → Zemlja drhti, paradigmatskim primjerom neorealizma, zbog potisnutosti fabule, razrađenoj težnji prema tzv. globalnoj metafori i uzornoj suradnji s neprofesionalnim glumcima, ali i začetkom stalnih redateljevih sklonosti prema vizualnoj stilizaciji i tematizaciji obiteljskih odnosa. Njegov se film. opus nakon Najljepše (1951), melodrame o siromašnoj ženi (A. Magnani) koja svoju kćer želi plasirati na film, razvija u nekoliko pravaca. Režira raskošne pov. filmove o razdoblju tal. risorgimenta → Senso i → Gepard (Zlatna palma u Cannesu), u kojima pokazuje majstorstvo rekonstrukcije prošlosti, kako u pojavnosti tako i u shvaćanju običaja i mentaliteta (prvi je tumačen i kao primjer novog stupnja neorealizma prema analitičkom realizmu) te se bavi dekadencijom aristokracije što tematizira i u posljednjem filmu Uljez (1976), prema romanu G. D’Annunzija, u ugođaju fin-de-sièclea. Također se kontinuirano vraća temi rasapa suvr. tal. obitelji: → Rocco i njegova braća (specijalna nagrada u Veneciji), dijelom je i podsjećanje na neorealizam, → Drage zvijezde Velikog medvjeda (Zlatni lav), oba s brojnim knjiž. aluzijama, te Obiteljski portret u interijeru (1975), s aluzijama na polit. tematiku. Teme moralne degradacije i dekadencije razvija i u filmovima koji očituju njegovo zanimanje za njem. kulturu: → Sumrak bogova, → Smrt u Veneciji, adaptaciji pripovijesti Th. Manna, i Ludwig (1973), biografiji bavarskoga kralja, jedne od ključnih figura antimodernističke ideologije, ispripovijedanoj ugl. prosedeom flashforwarda, s daljnjom razradom motiva senzibilnosti, osamljenosti i smrtnosti. Zadržavajući težnju prema svojevrsnoj globalnoj metafori, kao i sklonost sporijem razvijanju radnje te oslanjanju na duže kadrove, ugl. u srednjim planovima i totalima, sve postupke karakteristične za neorealizam, u filmovima od Sensa nadalje, razvija specifičnu koncepciju film. melodrame često naglašavajući artificijelnost i sadržaja i forme te sve izrazitije apsorbira kvalitete bliske operi, tzv. »baroknim« prosedeom, bogatom scenografijom, često simboličkog značenja, te općenito vizualnom spektakularnošću, što, od poč. 1960-ih, iskazuje i sve češćom uporabom panorama i zumova. Jedan od najistaknutijih tal. redatelja, ujedno je i jedan od najvještijih film. adaptatora knjiž. djela (također i Bijele noći, 1957., Srebrni lav u Veneciji, prema pripovijesti F. M. Dostojevskog, te Stranac, 1967., prema romanu A. Camusa).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Visconti, Luchino. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 27.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/visconti-luchino>.